← Atpakaļ

Lielā māksla mazā formātā

8.03.2023. - 01.07.2023.

Galerijā DAUGAVA Rīga, Ausekļa ielā 1  jauna izstāde  / Ieeja no Elizabetes ielas/ 

LIELĀ  MĀKSLA  MAZĀ  FORMĀTĀ 

 

Pavasaris klāt – marts ar pilošām lāstekām, pirmajiem sniega pulksteņiem un krokusiem. Pūpoli, plūdi, ledus Daugavā, meitenes ar katru dienu kļūst skaistākas. Mana doma, ka visu ietekmē dienas garums, minūti pa minūtei diena top gaišāka - saules vairāk. Gaisma  vajadzīga mums visiem un katra saules parādīšanās ir svētki. Pēdējos covida gados esam sapratuši, ka visi esam īsti dabas bērni, neskatoties kādai reliģiskajai konfescijai piederam, mūsu spēka avots un pat lūgšanu vieta ir. Cik purvu un tīreļu  taku izstaigātas, cik zināmu un nezināmu ezeru atklāts, cik viesu nami Daugavas, Gaujas, Svētes un citu upju krastos apciemots, muižu parku un lavandu lauku izsmaržots… un viss beidzas ar  nopūtu uz kopējas nots - skaista gan tā mūsu Latvija visos gadalaikos. Sarežģītākais tomēr varētu būt  pārvarēt tumsu. No rīta mostoties, ir vēl patumšs un ceri, ka drīz paliks gaišāks……bet tas kaut kā nenotiek, sāc just, ka tuvojas krēslas stunda un vakars ir klāt. Vairs gan nav tik nomācoši kā covida laikā ,tagad Kultūras afiša ir vesela bagātību uzskaites liste, sāku iepazīt to. Acs apstājas pie izstādes nosaukuma, kurā ietverta arī īsa skaidrojoša atbilde: Lielā  māksla mazā formātā

Izstāde galerijā “Daugava”, Rīgā, Ausekļa ielā 1 /ieeja no Elizabetes ielas/ atvērta no 8.marta, rada domu to dēvēt par performanci, jo 2 mēnešu laikā eksponāti regulāri mainīsies. Kamēr vien pietiks maiņas krājumi. Tas ir neliels eksperiments galerijas 30 gadu pastāvēšanas laikā. Piemēram, 12x7.5 cm liels Kārļa Padega darbs, 10x12cm liela Jūlija Federa jūra.  Un kur gan teikts, ka tajā tajā mazajā formātā meistarības un talanta spēka mazāk kā metrīgajos  audeklos. Eksponēta lieliska kolekcija gandrīz par ģēniju uzskatītā marīnista Jāņa Oša skicēm un studijām. Viņa Zvejnieki savā laikā  Venēcijas biennālē PSRS paviljonā  pārstāvēja lielās padomjzemes mākslu. Kur darbs atrodas tagad, īsti neizdevās noskaidrot – Trejakova galerijā vai PSRS Mākslas foda vai Mākslinieku savienības krājumos Podoļskā, t.i. Piemaskavas mākslas glabātuvēs. Grandiozā darba tapšanas  procesā, kurš bija arī Jāņa Oša diplomdarbs un tika novērtēts diezgan pieticīgi ar “4”, bet Maskava to iegādājās Tretjakova galerijai. Varenā darba tapšanas procesā tika uzgleznotas daudzas studijas un skices,  zvejniecības atribūti, piemēram, garie daudzpakāpju jūrnieku gumijas zābaki, jakas un cepures, tīkli, izteiksmīgi zvejnieku portreti, kuģi, airi, bojas un, protams, piejūras ciemati. Miervaldis Polis atceras, ka tie gleznoti tikai ar trīs krāsām. Oša skicēm ir liela talanta klātbūtne. Talantu mēdz dēvēt arī par dievišķo dzirksti, tāpēc man šķiet, ka tāda māksla pavisam droši dēvējama par sakrālu, jo ne jau tās lielumu nosaka attēlotais motīvs – krustā sišana vai noņemšana, Golgātas ceļa attēlojums, bet tieši talanta klātbūtne. Protams, atvainojos, ja kādam šī manas domas gaita šķiet ķecerīga. Pirms pāris gadiem iznāca lieliskā Ilzes Konstantes grāmata par Jāni Osi, ja kādam tā paslīdējusi garām neizlasīta, tad varu ieteikt to sameklēt, būs viela pārdomām un  secinājumam, cik bieži talants ir arī smaga nasta un cik bieži talants aizver māksliniekam durvis, pa kurām viduvējība ieiet bez grūtībām. Izstāde nav tikai uz skumjām notīm būvēta. Ir lieliski Andra Eglīša gleznojumi no  cikla “Cauri tumsai”, kas pa novembra tumsas tuneli izved mūs līdz žilbinoši baltaI sniegota rīta gaismai, darbiem, kas gleznoti dabā, neliela formātā. Lielo  formāta meistares Daces Lielās dažas viņai pavisam neraksturīga formāta gleznas. Un Jāņa Valtera glezniecība, kur katrs mazais gleznojums dabā ļauj novērtēt viņa mākslas  lielumu. Izstādē nav tikai gleznas, ir nelieli  mazo formu tēlniecības darbi, pat medaļas. Daiņa Pundura un Jutas Rindinas  keramika un porcelāns. Uzvārdus vairāk nesaukšu, tad būs garu garie saraksti un kā jau minēju, ekspozīcija mainīsies.

Galerija gaidīs savus skatītājus katru otrdienu – sestdienu līdz 13.maijam.  Ausekļa ielā 1 (ieeja no Elizabetes ielas). 

Gaidām zvanu : 28668857 vai 29286880

  • image

    Jūlijs Feders. Jūras krasta studija. Ap 1895.g. Kartons, eļļa. 14.5 x 21

  • image

    Jūlijs Feders. Jūrmalas ainava. Ap 1900. Audekls, kartons, eļļa. 24.5 x 38.5

  • image

    Janis Rozentāls. Meitene ar zilo lentu. 20.gs sākums. Audekls, eļļa. 25.5 x 18.5

  • image

    Jānis Valters. Klints. 1913 - 14. Kartons, eļļa. 21.5 x 26

  • image

    Jānis Valters. Ainava ar upi. 1912. Kartons, eļļa. 21 x 26

  • image

    Jānis Valters. Bērni pie ūdens. 1912. Kartons, eļļa. 21.8 x 26

  • image

    Jānis Valters. Baltijas jūras piekraste. 1912. Kartons, eļļa. 22 x 25.5

  • image

    Jānis Valters. Pašportrets ar pīpi (skice). Ap 1924. Papīrs, grafīts, ogle. 33 x 24.1

  • image

    Alfrēds Plīte Pleita. Dzirnavas. Ap 1920.gadu. Papīrs, zīmulis. 15 x 22

  • image

    Kārlis Padegs. Eduarda Kalniņa ekslibris. 1930.Litogrāfija. 12 x 7.5

  • image

    Alfrēds Plīte Pleita. Klusā daba. Ap 1920.gadu. Papīrs, akvarelis. 14 x 19.5

  • image

    Leo Kokle. Ziedi. 1958. Kartons, eļļa. 56.5 x 37.2

  • image

    Ludolfs Liberts. Ziema. 1930-tie gadi. Kartons, eļļa. 60 x 40 cm

  • image

    Ludolfs Liberts. Burulaivas. 1930 - tie gadi. Kartons, eļļa. 44 x 58

  • image

    Felicita Pauļuka. Zvejnieka portrets. Kartons, eļļa. 50 x 44

  • image

    Felicita Pauļuka. Zvejnieka portrets. Kartons, eļļa. 52 x 45

  • image

    Felicita Pauļuka. Zvejnieka portrets ar pīpi. Kartons, eļļa. 50 x 44

  • image

    Felicita Pauļuka. Zvejnieka portrets. Kartons, eļļa. 51 x 45

  • image

    Jānis Osis. Laivas. Kartons, eļļa. 21 x 27

  • image

    Jānis Osis. Ainava. Kartons, eļļa. 26 x 38

  • image

    Dace Lielā. Jūra. 2023. Audekls, akrils. 80 x 100

  • image

    Biruta Baumane. Vecrīgas jumti. 1986. Audekls, eļļa. 69 x 81

  • image

    Andris Eglītis. No cikla \\\"Cauri tumsai\\\". 2022. Audekls, eļļa. 70 x 60

  • image

    Andris Eglītis. No cikla \\\"Cauri tumsai\\\". 2022. Audekls, eļļa. 70 x 60

  • image

    Andris Eglītis. No cikla \\\"Cauri tumsai\\\". 2022. Audekls, eļļa. 70 x 60

  • image

    Andris Eglītis. No cikla \\\"Cauri tumsai\\\". 2022. Audekls, eļļa. 70 x 60

  • image

    Normunds Brasliņš. Meitene ar auskaru. 2004. Koks, eļļa, zelts. 42 x 30

  • image

    Anita Arbidāne. Dzīves metamorfozes. 2023. Koks, eļļa. 27 x 45

  • image

    Ieva Iltnere. Klusā daba. Audekls, eļļa. 60 x 80

  • image

    Ilmārs Blumbergs. Bez nosaukuma. 2003. Kartons, eļļa. 37 x 25.5

  • image

    Ilmārs Blumbergs. Bez nosaukuma. 2003. Kartons, eļļa. 37 x 25.5

  • image

    Ilmārs Blumbergs. Bez nosaukuma. 2003. Kartons, eļļa. 37 x 25.5

  • image

    Rudite Dreimane. Roze. Sarkanā uz zila. 2013. Audekls, eļļa. 30 x 30

  • image

    Rudīte Dreimane. Roze. Rozā ar zaļu. 2013. Audekls, eļļa. 30 x 30

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image